2006

2 oktober
start: 8699
gereden: 234 km

We gaan vanmorgen weer weg uit Petalidi en onze eerste bestemming is Aghia Theodora. Dat ligt op de route naar Mycene en je moet vanaf de doorgaande weg een paar kilometer voor Megalopoli de weg af, en dan zo'n 22 km via erg kronkelende weggetjes en zeer smalle wegen in dorpjes naar boven de bergen in. Het is een kerkje uit de 12e eeuw waar 17 bomen uit het dak groeien, en is een van de wonderen van de orthodoxe kerk. We waren er helemaal alleen en hebben er prachtige foto's kunnen maken. Toen wij er negen jaar geleden voor het eerst waren, was het allemaal nogal primitief en wat verwilderd. Nu was het zeer opgeruimd en duidelijk gerestaureerd. Toch is het nog steeds zeer de moeite waard om een bezoek te brengen. Daarna door naar Mycene waar we midden in het dorpje camping Mycene vinden en er als enige blijven overnachten. Het is een aardige camping, en oma die de tent runt heeft er alles aan gedaan om de camping een vriendelijke uitstraling te geven. Tot op de toiletten staan overal de kunstbloemen. 15 Oktober zijn er in Griekenland burgemeesters verkiezingen en dat is ook hier te merken. Als wij 's avonds gaan eten is er in het restaurant recht tegenover ons een verkiezingsbijeenkomst waar het een drukte van belang is. Je moet als kandidaat hier hard werken en veel investeren om gekozen te worden.Dan door naar Korinthe waar we eerst naar oud Korinthe rijden. Aangekomen bij de parking komen we Bert en Dirry, de mensen die we op de boot naar Griekenland hebben ontmoet, weer tegen. Zij hebben ook een leuke reis tot nu toe gehad en we gaan eerst maar eens samen wat drinken om de reisverhalen uit te wisselen. Zij gaan daarna door richting Patras om morgen met de boot terug te varen en wij gaan de opgravingen bezichtigen. 's Middags door naar camping “Blue Dolphin”. Het is eind van het seizoen en alles is dus behoorlijk stil en gesloten. De campingbeheerders zijn een weinig toeschietelijk stel mensen. Hij rijdt als een politieagent op zijn scootertje rond en heeft direct commentaar als iets hem niet zint. Geen camping om lang te blijven, en als je er nog niet geweest bent, wegblijven dan !!!!!!!!!!

4 oktober
Start: 8978
gereden: 86 km

Vandaag eerst stoppen bij het kanaal van Korinthe. We hebben geluk, er komt net een boot met toeristen aanvaren als we op de oude brug staan. Dan via de de oude nationale weg richting Athene. Onderweg maken we een lunchstop in Nea Peramos. Een leuk plaatsje met een mooi haventje. Op de camping bij Korinthe hebben we van een Belg gehoord dat “Camping Athens” aan de linkerkant van een zeer drukke invalsweg naar Athene ligt. Dat klopt helemaal ! We hadden het gevoel dat wij de camping al gemist hadden zo ver is het naar de stad toe. Als je begint te denken dat het, gezien de bebouwing en drukte niet meer mogelijk is dat er ook nog een camping is, dan komt er ineens nog een klein stukje groen en daar is de camping. Je moet wel nog een paar kilometer doorrijden voor je terug kan draaien en er vooral voor zorgen de je voor de tunnel rechts gaat rijden en niet de tunnel in gaat. Maar als je dan bent aangekomen, blijkt het een prima camping te zijn, met als enige nadeel dat het dag en nacht herrie is van de snelweg die er vlak naast loopt. Marian belt even met onze vriendin Maria die hier in Pireus woont om te zeggen dat wij op de camping vlak bij haar staan en spreekt met haar af dat zij morgenavond naar ons toekomt en dat wij dan met elkaar gaan eten. Vanavond hebben we dus onze handen vrij en gaan met de bus naar de stad. De buskaartjes kun je bij de receptie van de camping kopen en de halte is recht tegenover de camping. We gaan met de bus en metro naar “Syntagma” en lopen vandaar naar de Plaka om in het zicht van de prachtig verlichte Akropolis te gaan eten. Het eten was helaas superslecht maar het uitzicht was het wel waard.

5 oktober
Overdag weer met de bus naar de stad om naar het Cycladen- en Benaki museum te gaan. Het is voor ons natuurlijk een herhalingsoefening maar wel een om met veel plezier te doen. Als we weer richting Syntagma lopen, zien we erg veel politie en is alles afgezet omdat er weer een grote demonstratie is van stakende onderwijzers. Zo rond een uur of zeven komt Maria op de camping. We hebben haar al weer een paar jaar niet gezien en vinden het alle drie fijn dat het dit jaar wel weer lukt. Na en glaasje wijn op de camping gaan we met een taxi eerst naar haar huis om dat even te zien en daarna lekker met elkaar uit eten. Een leuke avond die natuurlijk weer veel te snel voorbij gaat.

6 oktober
start: 9064
gereden: 230 km

Na de gebruikelijk
e ochtend rituelen van legen en vullen, vertrekken wij uit Athene. We gaan weer terug via Korinthe richting Patras. In Diakofton stoppen we voor de lunch. We zijn hier négen jaar geleden voor het laatst geweest en zo te zien is er niet veel veranderd. Daarna verder om voorbij Patras in Kato Alisos op een ook hier vrijwel verlaten camping onze reis van vandaag te eindigen.

7 oktober
Vandaag gaan we met de camper wat plaatsjes in de omgeving verkennen. Koffiedrinken doen we in Kato Achea, de grootste plaats in de omgeving. Het is zaterdag en op de platia ( plein) is het een lekkere drukte met mensen die wat zitten te drinken op de vele terrassen die er zijn. Er komt een Afrikaanse CD verkoper op ons af met tassen vol gekopieerde CD's. Wat wij willen hebben heeft hij niet maar we vinden wel drie andere CD's die ons aanstaan. De prijs die hij vraagt is € 5,- per CD. Van Frans had ik gehoord dat hij in Messini € 3,- heeft betaald voor dit soort CD's, dus zei ik dat het te duur was. Dan voor € 4,- bood hij aan, maar helaas ook voor die prijs ging de koop niet door. Ik heb hem €10,- voor alle drie geboden en met tegenzin ging hij toch maar akkoord. Wij dus goedkoop 3 mooie CD's er bij. Op onze verdere rondrit zijn we uitgekomen in Kalogria een dorpje aan zee met mooie zandstranden. Op de weg dicht bij het strand zagen we twee restaurants die een bord bij de weg hadden staan waarop stond aangegeven dat je er met de camper vrij mocht staan. Uiteraard met als tegenprestatie dat je er ging eten. Goed om te onthouden voor een volgende keer !!!!!!!!!!!!!.
Teruggekomen bij de camping betrekt het weer zeer snel en gaat het regenen. Dat is het blijven doen tot de volgende morgen, en niet zo zuinig ook.

8 -
9 oktober
start: 9298
gereden: 25 km

Maandag zitten we de hele dag op de boot en doen we 's morgens heel vroeg Corfu aan ( wat we niet meemaken omdat we lekker liggen te slapen) en daarna rond een uur of acht Igoumenitsa. Daar komen behoorlijk wat campers en vrachtauto's er bij en we vertrekken daar pas om tien uur. We varen een tijd lang langs de Albanese kust en kunnen vanaf de boot de plaatsjes langs de kust zien liggen. 's Avonds gaan we nog even lekker eten in het restaurant met de mensen uit Venlo en maken nog een fles wijn leeg met elkaar.